Monday, July 6, 2009

Asas kewangan Peribadi siri 9(sekolah rendah)

Melatih membeli barangan sendiri

Seharusnya mulai dari kecil kita hendaklah melatih anak kita memegang dan memiliki wang untuk memberi barangan keperluan mereka terutamanya barangan 'kehendak' yang ingin mereka miliki. Bukan setakat membeli aiskrim atau gula-gula.

Sekiranya mereka inginkan sebuah permainan kereta dengan wang simpanan mereka, bawa mereka ke kedai permainan yang sepatutnya. Sebelum itu jelaskan bahawa mereka harus membayar sendiri, tahu spesifikasi barangan yang hendak di beli, bajet, pilihan barangan yang ada dan mendapatkan pada harga yang terbaik. Malah jika mampu ajar sedikit teknik tawar menawar bermula dengan merengek dengan penjual meminta harga diskaun seperti mereka merengek dari kita minta itu dan ini. Walaubagaimanapun janganlah keterlaluan sehingga memalukan diri kita sendiri. Boleh bermula dengan minta dia beritahu ' boleh murah sikit bang?. Ataupun meminta barangan sampingan hasil belian produk tersebut seperti yang selalu dilakukan kepada anak saya untuk memuat turun permainan extra dari tuan kedai!

Dengan itu kita melatih mereka menjadi berani berkomunikasi, berani menghadapi cabaran, berhemah, membuat keputusan dan yang penting mengawal perbelanjaan serta menghargai setiap nilai wang yang ada.

Akhir sekali tanya mereka adakah mereka berpuashati dengan keputusan membeli barangan tersebut an boleh memulakan ceramah yang agak panjang mengenai perancangan kewangan walaupun dia tengah khusyuk dengan permainan baru mereka!

Selamat berjaya mendidik anak kita menjadi jutawan-jutawan alaf baru yang berjaya dan beriman.

Dr Azman
JK 12:48pm
7/7/09

No comments:

Post a Comment