Thursday, October 29, 2009

Jumlah Wang Saku Harian Anak Sekolah Rendah

Dalam tinjauan yang di buat melalui laman sosial facebook, kebanyakan responden mengatakan amaun duit saku yang diberi kepada anak mereka di lingkungan Rm 1.50 sehingga RM 5.00. Majoritinya adalah RM 2.00. Saya merasakan apabila saya memberi RM 2.00 kepada anak saya setiap hari, ia terlalu kecil, namun hakikatnya majoritinya adalah sebanyak itu tanpa mengira latarbelakang ibu bapa mereka. Ada yang cikgu, profesional, pilot dan ahli perniagaan. Hampir semua dari mereka mengatakan tiada komplen dari anak mereka dan sebahagian dari mereka membawa bekal ke sekolah.

Di antara komen-komen responden:-

"rm1.20,; which is 60sen for nasik lemak/mee and another 60sen for kuih/kepok lekor. air masak bawak sendiri.
skola ugama petang, kalau dorang pandai bodek n buat muka seposen, dapatlah lagi singget kalu tak, memang tak bagi sbb baru lunch. skola pun cuma 2 jam jer.."


"RM2 kalau hari biasa. RM3 kalau ada pendidikan jasmani. Sebab dia sekolah dari 11.30am sampai 6.30pm setiap hari."


Yang mengejutkan masih ada juga ibu bapa zaman moden ini tidak membekalkan wang saku sebaliknya membekalkan dengan makanan. Ibu bapa begini sangat saya hormati. Namun begitu saya masih berpendapat seharusnya elaun harian tetap diberi namun di simpan dengan baik.

Ini antara komen ibu/bapa tersebut:-

"Doc, saya memang dari sekolah dulu pun budaya bawak bekal ke sekolah. Dapat wife pun budaya sama, so anak-anak pun sama lah. Dari 6 anak, cuma yang nombor 2 komplen, tapi dia tu memang kuat makan.
Masa my daughter sekolah kat Oman dulu, memang wajib bawa bekal, and cikgu actually check bekal hari-hari (masuk dalam buku rekod dia), kalau bekal untuk tea-break and lunch sama, or bekal hari ni and yesterday dua-dua ada daging, memang akan dapat note about makanan seimbang."


"anak sulung saya dari tadika smp sekrg (form3) xpernah bawa duit belanja, bawak bekal & air...xpernah mintak duit pun, & xmalu nk makan bekal roti je...ank dara lg 2 org tu pun sama, cuma kdg2 bwk bekal pg sek, bwk balik & mkn kat rumah...diorg ckp, msa rehat buat keje, xde msa nk makn.."


Ada juga ibu bapa yang memberi duit saku yang mewah. Tiada salahnya kerana perbelanjaan anak-anak ini dipengaruhi oleh kebiasaan ibubapa juga. Selagi mampu, apa salahnya?.

"Primary school??? I gave him RM5. I observed couple of sen left for his tabung. RM10 per week for prepaid"

Kesimpulannya:

1. Majoriti memberi RM 2.00 sehari
2. Kanak-kanak peringkat umur ini tidak kisah jumlah amaun duit saku mereka, mereka akur dengan pemberian ibubapa tanpa banyak soal.
3. Kanak-kanak peringkat ini hampir kesemuanya membawa bekal makanan dari rumah tanpa segan silu atau curiga, tiada ego yang kecundang malah mereka akan lebih berbangga dengan apa yang mereka bawa.
4. Kebanyakan mereka juga menghabiskan berapa pun duit saku yang diberi kepada mereka.

Akhirnya, dengan penemuan ini, mungkin kita boleh memulakan pendidikan perancangan kewangan yang baik untuk mereka, juga panduan untuk ibubapa.

Wallahualam


Dr Azman

JK 7.30pm

No comments:

Post a Comment