Thursday, April 30, 2009

Sebelum pencen pegawai lepas pencen sekuriti guard

Salam. Bertemu lagi setelah 2 hari menyepi dek kesibukan tugas. Hari ini saya nak berkongsi cerita.
Alkisah.....
Sewaktu menunggu LRT sampai, saya sempat senyum kepada seorang pakcik disebelah saya. Senyum itu sedekah; percuma, jadi apa salahnya kita sentiasa senyum dengan semua orang. Disebabkan senyuman menawan saya tadi, pakcik tu pun menegur saya dengan baik.
"Hendak kemana?."
"Balik rumah. Pakcik?"
"Saya nak ke Sentral, kerja".
Saya tengok pakcik dengan lebih teliti. Mesti dah taraf pencen."Kesian terpaksa bekerja lagi". saya berkata dalam hati sahaja. Tidak sopan kalau saya mengatakan begitu kat pakcik tadi.
"Dulu pakcik kerja mana?" Saya tangkap muat mengandaikan dia dah di era 'post' pencen.
"Sime Darby".
"Kat Sentral?" Syok jugak mengorek rahsia pakcik ni.
"Sekuriti guard. Dah tua macam saya nak kerja mana lagi. Guard saja yang terima". Dah agak dah. Memanglah kita lihat ramai sekuriti kita dah berumur langkau sepatutnya duduk dirumah sahaja.
"Hidup kat KL kena cari makan sendiri. Harap anak tak boleh kerana mereka pun ada masalah sendiri".
"Betul tu" Saya setuju dengan pendapatnya. Setuju sangat-sangat. Bapak boleh jaga 10 anak, 10 anak susah nak jaga makbapak menjadi satu panduan zaman moden kini. Yang ini saya tidak bersetuju. Sebagai bapa, kita bertanggungjawab menjalankan amanah Allah memberikan terbaik sahaja untuk anak kita; sebagai anak kita mesti menjalankan amanah untuk menjaga mereka bila tiba waktunya.
"Pakcik EPF dulu dapat berapa banyak".
"125"
"Berapa lama habis?". Saya agak penyibuk sikit hari tu.
"5 tahun je".
"Kalau pakcik letak rm125,000 tu dalam ASB ke yang bagi untung 8% setahun, saya pasti pakcik akan dapat dalam 10,000 ringgit atau lebih kurang 900 ringgit sebulan. Mungkin pakcik tak perlu kerja lagi.
Kesilapan ramai orang lepas dapat duit EPF no 1 ialah bagi pinjam kat orang lain, kemudian konon nak berniaga, bagi anak-anak, selain belanja sikit. Betul tak pakcik?"
Pakcik tu termenung. Nasib baik LRT ke sentral dah sampai. Kalau tak banyak lagi ilmu saya boleh pelajari dari pakcik ni.

Pengajarannya......

1. Dah dapat duit epf kenalah rancang nak buat apa.
2. Pastikan rancang bagaimana "duit buat duit" supaya kehidupan 'post' pesara tidak terlalu sukar.
3. Jangan bagi pinjam kat orang lain termasuk anak-anak
4. Tak perlulah labur dalam perniagaan jika jumlah epf kurang setengah juta.
5. Simpan dalam institusi yang paling selamat, paling rendah kos kendalian, sebaiknya bagi pulangan setinggi mungkin dan dijamin kerajaan.(pastinya ......)


Hanya sekadar renungan dan iktibar.


Dr Azman
Bukit Naga 21.56pm
30/04/09

ps: hari ini baru submit borang lhdn...

No comments:

Post a Comment