Tuesday, May 12, 2009

Apakah MSI Yang Sesuai Untuk Aku

Apakah punca pendapatan tambahan yang sesuai untuk saya?. Soalan ini jarang sekali kita tanya diri kita sendiri sebelum kita cuba menceburinya. Bila kawan A ajak masuk MLM, kita pun mencuba MLM. Bila kawan punya kawan ajak masuk IM, kita pun cuba IM. Bila kawan ajak jual insuran atau unit trust, kita pun ambil lesen insuran dan unit amanah.

Salah ke?

Tidak salah pun mencuba apa-apa sahaja peluang yang ada. Bukankah pepatah mengatakan 'belum cuba belum tahu'. Ramai dari kita kurang menyerlah, masul mlm tak jadi, jadi IM tak reti.Kursus dah pergi, seminar dah ikut, Konvensyen dah datang, motivasi dah pergi tetapi tidak berjaya juga.

Realitinya

Kita ditakdirkan mempunyai kemahiran dan kecenderungan yang berbeza-beza. Ada orang tak suka bercakap, ada orang pandai menjual tapi tak pandai membuat 'networking'. Ada orang sangat mahir internet tapi tak pandai nak buat duit dengannya. Ada orang yang tak reti internet tapi pandai menggunakan kemahiran orang lain untuk dirinya.

Lalu

Kita kena selidik diri kita bagaimana dan bentuk pendapatan tambahan yang sesuai dengan diri kita. Terimalah hakikat diri kita adala diri kita; sebab tu ada yang jadi kerani, jadi cikgu, jadi kontraktor. Ada yang berjaya dengan mlm, ada berjaya dengan jualbarang di ebay, ada yan kaya jual seminar, ada yang kaya berniaga.

Selami diri kita sendiri; FOKUS dan ISTIQAMAH pada kekuatan yang kita ada. InsyaAllah kita berjaya apa yang kita fokus untuk berjaya.

Amin


Azman
SpaQaseh 2.34pm
13/5/09

No comments:

Post a Comment