Sunday, May 17, 2009

MERCEDES dan ANJING ROTWEILLER

Saya tertarik dengan isi cerita artikel ini yang menceritakan analogi di antara Mercedes dan Anjing Rotweiller yang boleh kita gunakan untuk kemajuan diri kita sendiri. Cerita ini dipetik dan dimuat turun dari salah satu ebuku yang saya langgani.

Lebih kurang ceritanya begini...

Si A telah bertemu rakan lamanya B yang dahulu dikenali sebagai rakan bermasalah, malah hanya belajar setakat SPM. Manakala si A pula berjaya menamatkan pengajian Universiti dan kini memegang jawatan yang hebat.

Di akhir pertemuan, mereka telah ke tempat letak kereta untuk pulang ke rumah. Si A sangat terkejut apabila melihat si B menuju kekereta Mercedes yang masih baru padahal si A hanya mampu membawa kereta Waja. Di atas kehairanan itu, si A tanpa segan silu bertanya rahsia kejayaan si B.

Al-kisahnya, apabila si B habis belajar, beliau telah menjadi buruh kasar dan sering bertukar kerja. Kerja terakhir beliau ialah seorang 'supervisor' namun syarikatnya telah bangkrap walaupun pada ketika itu beliau telah bergaji lebih RM3,000 ringgit. Dengan kekecewaan itu beliau berhasrat untuk berniaga dan mula mencari ilmu dengan menghadiri seminar, kursus motivasi dan berjumpa kaunselor. Salah seorang kaunselornya telah memberitahu satu teknik yang dipraktikkannya sehingga beliau berjaya.

Untuk seorang berlari 100m, seorang atlit memerlukan lebihkurang 11 saat untuk sampai kegarisan penamat. Tetapi untuk seorang biasa yang dikejar anjing ganas lagi garang Rotweiller, mungkin masa yang diperlukan jauh lebih baik sebab kita mempunyai potensi diri yang tersimpan dan hanya keluar dalam keadaan terdesak atau tertentu sahaja. Sebagai contohnya semasa dalam ketakutan atau dalam keadaan hidup dan mati(terdesak sangat-sangat).
Oleh itu kita mesti mencari "Rotweiller" dalam hidup kita.

Si B setelah cukup bersedia untuk memulakan perniagaannya, mencari "Rotweiller" untuk dirinya dan telah membeli sebuah Mercedes sebagai 'Rotweiller' kepada dirinya. Beliau tidak boleh leka kerana perlu membayar ansuran dan menjaga maruah dirinya dengan mengelakkan diri dari ditarik pihak bank dan akhirnya beliau berjaya melangsaikan hutang kereta lebih awal dan memperolehi keuntungan yang banyak. Dan beliau mencari "Rotweiller" yang baru supaya beliau lebih berusaha dan berjaya.

Moral cerita ini adalah:

1 Kita memerlukan rangsangan atau 'drive' untuk maju dan rangsangan itu harus sesuatu yang besar dan mendesak. Rangsangan yang boleh di 'lebihkurang' tidak memadai. Ia haruslah rangsangan yang berbentuk "DO or DIE" atau melibatkan maruah, rumah, keluarga.

2 Kita bersedia berubah dari satu tingkat ke satu tingkat dan membenarkan diri kita berubah (allow ourself for changes). Sebahagian dari kita 'ingin berubah' tetapi jiwa dalaman tidak menginginkannya dengan masih leka, masih melakukan perkara yang sama dan berfikiran sama.

3 Apabila satu matlamat telah tercapai atau 'Rotweiler' pertama telah berjaya di hapuskan, carikan lagi "Rotweiler" kedua, ketiga dan seterusnya. Misalnya kita telah berjaya melangsaikan hutang-hutang dan telah diberikan anugerah "DEBT FREE", adakah kita harus berhenti atau kita mahukan kejayaan baru seperti mengumpul Satu Juta Ringgit dalam 2 tahun?

Apakah 'Rotweiller' anda?

Apakah matlamat anda?

Fikir-fikirkanlah


Azman
Jalan kebun 13:03pm
18/05/09

2 comments:

  1. Hmm.. bgs blog nih.. bersemangat sy nak kmpl duit RM1 juta gak ^_^

    ReplyDelete
  2. tq shamsul. jgn lupa cari buku saya

    ReplyDelete