Wednesday, May 27, 2009

Kesabaran Ada Nikmatnya

Hari ini saya bersyukur di atas kekuasaan Allah Ta'ala.

Bersyukur bukan kerana saya mendapat sejuta ringgit, tetapi bersyukur kerana seorang kawan saya yang dengan tekun dengan usahanya tanpa jemu(saya memang menghormati semangat juangnya) InsyaAllah akan memperolehi satu akaun korporat bernilai RM100 juta dalam porfotlio pelaburannya. Bayangkan jika komisen beliau hanya 1.5% bermakna Rm1.5 juta, di tolak percukaian wajib sebanyak RM350k, masih berbaki RM 1.15 juta. Dalam usianya belum pun 25 tahun, mungkin 'kelabu' juga matanya. Namun kita lihat apa yang berlaku. Adakah matanya akan menjadi kelabu atau terus biru!

Apa yang kita boleh buat sekiranya kita mendapat "wang runtuh" begini?

1. Pastikan bahagian cukai pendapatan di asingkan; lebih kurang 28% dari pendapatan bersih. Budaya kita jarang mengambil berat hal-hal percukaian kerana sistem percukaian kita yang agak longgar berbanding di Barat. Namun begitu, percayalah, sedia-sediakanlah secukupnya kerana saya telah mengalami bahananya akibat mengambil sikap endah tak endah cukai pendapatan ini. Asingkan sahaja amaun yang mesti di bayar dan letakkan di amanah saham yang boleh menjana keuntungan sebelum masa pembayaran sampai. Manalah tahu, amaun ini telah bertambah 25% semasa bulan April 2010 nanti. Besar nilainya jika ia melibatkan RM350k iaitu lebih kurang RM 87k. Cukup untuk membeli Exora secara tunai. Tapi sudah ada Rm 1 juta, mungkin bukanlah Exora yang menjadi pilihan hati.

2. Kedua ialah soal diri sendiri, ingin berseronok atau ingin menjadi jutawan yang tegap dan stabil. Jika ingin berseronok, bolehlah beli rumah banglo sebuah, kereta BWW 525i dan membeli belah di Harrod atau Singapura!. Dalam tempoh 6 bulan, RM 1.5 akan habis begitu sahaja dan kawan kita akan kembali bertungkus lumus mencari pelanggan baru. Saya jamin.

3. Dalam buku saya bertajuk TAJASJ, untuk kita hidup senang tanpa hutang dan bermewah-mewah di Malaysia, kita harus sekurang-kurangnya mempunyai RM 1.5 juta tunai. Andaikan kita menjalani kehidupan seperti kita sebelum mendapat rezeki dari Allah ini, kita masih hidup gembira seperti biasa.
Andaikan RM 1 juta di masukkan kedalam instrumen pelaburan yang selamat dan berisiko sederhana yang menjana keuntungan purata 8% setahun (setakat 8% peratus, letakkan semua dalam PNB!), sudah pasti ia menjana RM 80,000 setahun atau menjana rm 7,000 sebulan tanpa henti. Bagaimanapula jika 12% setahun, bermakna Rm10,000 sebulan. Inilah yang dinamakan duit bekerja untuk kita@ let's money work for you. Dengan RM 10,000 sebulan dan di jamin oleh kerajaan, boleh lah kita membeli BMW 525i dan sebiji rumah banglo!( Kedua-dua ini, ansurannya mungkin dalam lingkungan RM 5,000 sahaja).
Perlu di ingat bahawa kawan saya ini masih menjalankan urusan perniagaannya seperti biasa yang pasti semakin kencang dan hebat setelah melepasi 'pagar' dalamannya. Jika berniat untuk bersara pun, boleh juga tetapi balik kampung atau carilah kawasan tanah tinggi yang lebih sihat kerana orang yang bersara muda selalunya "bersara" muda juga.

4. Kita selalu mendengar bagaimana para peneroka kita yang bergelar jutawan segera dalam tempoh kurang setahun menjadi miskin semula. Alangkah malang mereka itu. Alangkah baiknya sekiranya daripada RM 1 juta yang di perolehi, biarlah Rm 500k dibelanjakan untuk keluarga dan selebih RM 500,000 sahaja diletakkan dalam instrumen seperti di atas, pasti sehingga meninggal masih berharta dan berpendapatan sekurang-kurangnya RM4,000 sebulan, iaitu pendapatan seorang eksekutif ataupun doktor!.

Malangnya adalah kerana tiadanya ilmu pengurusan kewangan yang baik.

5. Maksudnya adalah, kita hendaklah merancang yang terbaik, yang terbaik adalah apabila kita menjumpai satu kaedah di mana wang bekerja untuk kita seperti Bill Gates, Warren Buffet, Keluarga Lim Goh Tong, YTL. Oleh kerana kita bukanlah ahli perniagaan yang hebat seperti mereka, sekurang-kurangnya kita berfikiran seperti mereka.

Kita hanya melihat dan menasihat dan menumpang kesyukuran di atas ketentuan Allah ini. Mana tahu esok giliran saya pula. Amin.

Kita lihat apa yang akan berlaku seterusnya. Apakah yang difikirkan, dilakukan dan direncanakan. Sesungguhnya dalam diri kita ada nafsu yang sentiasa menggoda; saya tahu kerana pernah menjadi mangsanya.


Azman
JK 27/5/09

No comments:

Post a Comment