Friday, May 8, 2009

Berapa Lama Boleh Menggandakan Duit Anda "Rule 72"

Berapa lama kita boleh menggandakan duit kita melalui simpanan atau pelaburan yang kita buat. 5 tahun?, 10 tahun?, 20 tahun?. Semuanya dipermudahkan dengan satu kiraan matematik yang dinamakan 'Rule of 72' sebagaimana definisi dari wikipedia ini:-

In finance, the rule of 72, the rule of 70 and the rule of 69 are methods for estimating an investment's doubling time. The number in the title is divided by the interest percentage per period to obtain the approximate number of periods (usually years) required for doubling. The choice of number is mostly a matter of preference, 69 is more accurate for continuous compounding, while 72 works well in common interest situations and is more easily divisible.

Ini bermakna undang-undang 72 hanyalah anggaran kerana kita boleh gunakan angka 70, atau 69 untuk mengira selama mana kita boleh menggandakan duit kita. Untuk memudahkan perbincangan, kita ambil nombor 72.

Katakan kita nak tahu jika keuntungan tahunan adalah 8% setahun, berapa lama untuk kita menggandakan duit kita, maka kita bahagi 72 dengan 8. Jawapannya adalah selama 9 tahun dengan syarat keuntungan itu tidak diambil (compounding interest).

Atau jika kita mahukan duit kita digandakan dalam tempoh 6 tahun, maka kita perlu melihat kaedah simpanan yang menjana keuntungan berapa peratus setahun untuk menggandakan duit kita, maka kita bahagi 72 dengan 6 iaitu 12% setahun.

Untuk Kalkulator rule 72 sila klik disini

Oleh itu, sekarang kita tahulah dimana kita harus memulakan langkah untuk menjadi jutawan.

Untuk mereka yang masih di usia 20an, menyimpan di simpanan yang menjana keuntungan tahunan sekitar 8 - 10% akan menjadikan simpanan mereka bertambah lebih 300% apabila waktu persaraan.

Bagi mereka yang melepasi 40an, mungkin terpaksa mengambil sedikit risiko untuk menyimpan dengan amaun yang lebih besar atau mencari sumber yang boleh menjana keuntungan melebihi 12% setahun.

Untuk Kalkulator Compounding Interest Sila Klik Di Sini

Yang penting adalah terus menyimpan tanpa jemu.

Semuga Jutawan Akhirnya


Azman
Jalan Kebun 16:38
8/5/09

No comments:

Post a Comment