Wednesday, June 3, 2009

Asas kewangan peribadi SIRI 1 (sekolah rendah)

Memulakan ajaran mengenai asas kewangan yang baik hendaklah bermula dari awal usia. Saya mengesyorkan selewatnya adalah bermula dari hari pertama persekolahan rendah anak-anak kita. Kenapa di syorkan pada peringkat ini?. Kerana di peringkat ini, ia adalah hari pertama kita memberi mereka elaun harian untuk mereka gunakan.

Pelajaran hendaklah diberikan seminggu sebelum musim persekolahan. Penerangan yang perlu adalah :-

1. Maksud pemberian elaun harian

2. Kegunaan elaun harian, apa yang boleh dibeli, apa yang tidak boleh dibeli, apa yang masih menggunakan bajet mak ayah.

3. Jumlah elaun harian

4. Konsep menyimpan, kenapa perlu menyimpan, di mana kita menyimpan dan apa matlamat menyimpan.

5. Berapa banyak perlu di simpan sehari dari elaun yang diberikan

6. Katakan elaun harian Rm2.00, beri anak kita dalam pecahan duit syiling.

7. Minta anak kita masukkan 20 sen(10%) dalam tabung 1(jangka panjang) dan 20sen dalam tabung 2(simpanan jangka pendek)

8. Jika RM 1.60 tidak mencukupi( kesian jugak anak kita kalau tak cukup makan), naikkan elaun ke RM 3.00 dan ulangi proses di atas- 30 sen tabung 1, 30sen tabung 2.

9. Tabung 1 adalah tabung tak boleh usik-apabila dah banyak masukkan dalam ASB

10. Tabung 2 ialah kegunaan belian 'entertainment' seperti CD game, aiskrim, assesori PSP dsbnya. Mereka kena rancang perbelanjaan untuk membeli barangan persendirian. Contohnya ingin membeli CD berharga RM5.00, mereka hendaklah mengumpul samada 30 sen selama 20 hari atau menyimpan lebihan perbelanjaan. Tunjukkan cara mudah dengan mengesyorkan menyimpan semua elaun harian dan belajar membawa bekalan makanan dan air dari rumah!

11. Pastikan setiap hari tangan anak sendiri yang memasukkan duit kedalam tabung-tabung mereka supaya menjadi kebiasaan dan disiplin dalam hidup mereka nanti.

Mulakan hari ini dan lihatlah apa keajaiban yang berlaku. Anak kita pasti jutawan dalam waktu yang lebih singkat dari kita.

Dr Azman
Bukit Naga 10:42am
4/6/09

No comments:

Post a Comment