Monday, June 15, 2009

Asas Kewangan Peribadi Siri 5(Sekolah Rendah)

Bila kita perlu membayar anak dan bila kita perlu menyuruh sahaja.

Apabila melibatkan aktiviti-aktiviti di sekitar rumah seperti membasuh kereta, memotong rumput atau mengecat pagar, adakah kita hanya menyuruh anak-anak kita menolong kita atau kita membayar upah kepada mereka.

Sekiranya kita membayar mereka upah pada setiap aktiviti itu, di khuatiri anak-anak kita akan terpahat di minda mereka bahawa apa jua yang kita ingin mereka lakukan akan ada ganjaran di sebaliknya. Saya merasakan keadaan ini akan membahayakan kedua-dua belah pihak. Anak-anak akan menjadikan upah satu alasan untuk tidak melakukan aktiviti tersebut jika tidak di beri ganjaran dan ibubapa akan sentiasa merasakan bersalah untuk menyuruh anak-anak mereka jika tidak memberi ganjaran.

Oleh itu, di manakah garis pemisah ini.

Perkara asasnya adalah ibubapa akan tetap menjadi ibubapa yang bertanggungjawab membentuk anak-anak mereka menjadi apa yang mereka acuankan.

Apabila melibatkan ramai ahli, perkara yang paling baik di lakukan ialah melakukannya dengan bersama-sama untuk menambah kemesraan. Anak-anak kita pun selalu merindui masa-masa kita bersama mereka dalam aktiviti mereka atau melibatkan mereka dalam aktiviti-aktiviti kita. Isu upah tidak akan timbul.

Apabila kita mendapati adanya kemahuan atau keinginan anak-anak untuk membeli sesuatu yang di luar bajet simpanan mereka, kita boleh mengusulkan dengan memberi mereka tugasan khusus seperti membasuh kereta, memotong rumput atau membasuh kasut. Sayugia, janganlah sehingga ke tahap menyukarkan mereka.

Contohnya jika mereka ingin membeli sebuah permainan yang berharga RM 50.00, tetapi hanya mempunyai simpanan sebanyak Rm40.00, maka kita syorkan untuk membasuh kereta pada hari cuti nanti untuk Rm10.00. Setelah selesai, beri terus Rm 10.00 tersebut dan langsung bawa mereka membeli barangan yang mereka inginkan. Lihat akan keterujaan dan keseronokan mereka nanti.

Sebenarnya kita boleh terus sahaja memberi anak kita Rm10.00 untuk mencukupkan RM 50.00 itu, tetapi ia tidak akan membantu dari segi menghargai nilai duit dan usaha serta kenikmatan mendapatkan apa yang di inginkan dengan hasil usaha sendiri. Kebanggaan itulah yang ingin kita semai iaitu menghargai setiap usaha dan kejayaan dari usaha sendiri.

Oleh itu walaupun kita lebih dari mampu untuk memberi apa sahaja kepada mereka, pelajaran, kenikmatan dan penghargaan diri adalah satu pengalaman kehidupan yang paling bermakna.

Semasa sekolah rendah saya pernah berjaja keliling kampung menjual sayur, pisang dan di sekolah menjual buah mangga. Hasil dari aktiviti ini adalah satu pengajaran yang sangat berguna yang tidak boleh ditukar dengan wang ringgit.

Buat keputusan yang baik untuk mereka. Mereka akan menjadi jutawan yang hebat.


Dr Azman
JK 13:02pm
16/6/09

No comments:

Post a Comment