Sunday, June 7, 2009

Asas Kewangan Peribadi Siri 2(Sekolah Rendah)

Pada peringkat pertama mengajar pengurusan kewangan peribadi, kita mulakan dengan memberi elaun secara harian kepada anak-anak kita.

Tujuannya ialah supaya kita menjadikan mereka prihatin dan sentiasa berada di bawah pengawalan kita. Dengan memasukkan sendiri duit simpanan dalam tabung yang telah di khaskan itu, anak-anak kita akan sentiasa lebih mengingati tanggungjawab harian mereka kelak dan menjadi tabiat serta disiplin bagi mereka untuk memulakan langkah awal mencapai kebebasan kewangan lebih awal.

Idea, tangan dan minda akan bertindak secara selari dan menyetujui satu sama lain. Ini adalah penting kerana kita sering diserang penyakit 'kecelaruan' tindakan apabila kita tahu tugas pertama kita setelah menerima gaji ialah menyimpan, tetapi minda yang lain mengatakan kita perlu untuk membayar berbagai bil dan akhirnya tangan kita akan mengambil wang tersebut untuk membeli barangan yang tidak berfaedah. 'Keselarian' fikiran dan tindakan sangat perlu dan penting dan ia haruslah dipupuk dari awal lagi.

Ulangi perbuatan dan nasihat ini berhari-hari, berminggu-minggu atau berbulan-bulan lamanya. Atau pada sepanjang tahun satu persekolahan.

Langkah seterusnya ialah memberi elaun secara mingguan iaitu hari pertama setiap minggu. Contohnya ialah katakan elaun seminggu berjumlah RM 25.00 (RM 5.00 darab dengan 5 hari; bukannya 7 hari kerana 2 hari bukan waktu persekolahan)
Maka 10% untuk tabung 1 (RM 2.50) dan 10% untuk tabung 2 (RM 2.50). Baki RM 20.00 ialah perbelanjaan untuk 5 hari tersebut iaitu RM 4.00 sehari boleh dibelanjakan.

Nasihat:-

1. Nasihatkan supaya faham bahawa RM 20.00 adalah untuk perbelanjaan seminggu, bukannya sehari.

2. Nasihatkan supaya merancang perbelanjaan harian tidak lebih Rm 4.00 sehari

3. Nasihatkan supaya hanya membawa ke sekolah tidak lebih RM 4.00 sehari, selainnya masukkan sampul belanja harian di bilik atau meminta ibu/bapa menjaganya.

4. Sekiranya ingin membeli barangan 'pilihan', nasihatkan anak-anak merancang dengan baik seperti mengurangkan perbelanjaan harian dengan membawa bekalan makanan dan air dari rumah.

5. Pada setiap hari Ahad, jika terdapat lebihan perbelanjaan, masukkan ke dalam tabung 2(Simpanan semasa), bukannya tabung 1(jangka panjang). Ingat bahawa tabung 1 tidak boleh diusik manakala tabung 2 boleh digunakan kemudian hari.

Lakukan aktiviti ini setiap minggu mungkin pada tahun kedua persekolahannya, iaitu tahap kedua asas pengurusan kewangan peribadi sekolah rendah, merancang secara mingguan.


Sehingga ke siri seterusnya.


Dr Azman
JK 12:05
8/6/09

No comments:

Post a Comment